Polštáře jsou základem kvalitního a zdravého spánku. Umíte si vybrat ten správný?

Člověk stráví spánkem až třetinu života – to je známá věc. Jak to ale udělat, aby hodiny strávené v posteli doopravdy přinášely tělu odpočinek a regeneraci místo toho, abychom se budili rozlámaní, ospalí a otrávení? Pomoci může správně zvolený polštář – nebojte, není to alchymie, poradíme vám, na co se zaměřit.

Vybírejte pečlivě
Správný polštář musí podpírat páteř v přirozené poloze. Pokud máte alergii, rozhodně hledejte polštáře vyrobené z hypoalergenního materiálu. Máte-li potíže se zády, zohledněte při výběru i tuto skutečnost. Jako rozhodující kritérium je však nejlepší zvolit pohodlí. Jestliže se vám na určitém typu polštáře spí dobře a budíte se odpočatí, je to ten pravý.

Polštáře s pamětí nejsou pro každého
Anatomické polštáře z paměťové pěny mívají tvar dvojité vlnovky, která sleduje linii hlavy, krku a ramen – poskytuje tak pevnou oporu. Tento typ polštáře se hodí nejlépe pro ty, kdo spí většinu noci na zádech nebo na boku. Pokud však raději odpočíváte na břiše nebo v průběhu noci polohy často střídáte, může pro vás být anatomický polštář spíše nepříjemný a raději se přikloňte k polštáři klasickému.

Líbí se vám představa, že se váš polštář vytvaruje podle vašich potřeb a představ, ale s vlnovkovitým anatomickým polštářem jste si nepadli do noty? Zkuste klasický polštář plněný kousky paměťové pěny. Takový polštář poskytuje dostatečný komfort při spánku na břiše a je vhodný pro alergiky i astmatiky, protože náplň je odolná vůči roztočům.

Další variantou náplně polštáře je duté vlákno. Tato verze je v současnosti asi nejběžnější a nejrozšířenější. Její výhodou je dobrý poměr mezi kvalitou a cenou. Hodí se pro alergiky a ocení ho i lidé, kteří se v noci hodně potí – výplň z dutého vlákna totiž zajišťuje dobrou cirkulaci vzduchu.

Jestli patříte mezi ty šťastnější z nás, kteří se jen smějí, když se řekne alergie, můžete se stále dobře vyspat i na polštářích z peří. Jedna z nejkvalitnějších náplní (a také nejdražších) je ta z peří z islandské kajky, je lehoučká a skvěle hřeje. Nezapomínejte ale na to, že i peří má jen určitou životnost. V každém případě dávejte náplň pravidelně čistit. A pokud máte svůj péřový polštář už dlouho, udělejte si malý test. Když polštář přehnete napůl a vytlačíte vzduch, měl by se opět sám vrátit do původního objemu. Když to neudělá, je nejvyšší čas na výměnu!

Naducaný, nebo plochý?
Postel plná polštářů může působit luxusně, ale pro samotný spánek si vyberte jen ten jediný. Pokud si nejste jistí, jak vysoký polštář zvolit, mějte na paměti, že větší/vyšší nemusí vždy znamenat pohodlnější, natož lepší pro vaši páteř. Například pro spánek na zádech se hodí spíše nižší rovný polštář. Hodně naditá podložka by hlavu vyvracela. Podobné je to i při spánku na břiše. Naopak pokud víte, že většinu noci spíte na boku, silnější polštář poskytne krční páteři lepší oporu.

Polštář je podstatným prvkem, na němž se zakládá kvalitní spánek. Nezapomínejte ale ani na ostatní dílky – kvalitní matraci a rošt postele. Důležitý pro dobrý odpočinek je také dostatek čerstvého vzduchu, správné zastínění oken a především duševní pohoda.